Про кафедру

Кафедра терапії та реабілітації

Історична довідка

Одна з найпотужніших щодо наукового потенціалу кафедр Інституту фізичної культури. Заснована в 1999 році на базі кафедри біологічних основ фізичної культури. Першими викладачами кафедри, яка при створенні мала назву кафедри фізичної реабілітації (ФР), стала частина викладачів кафедри БОФК та кілька провідних фахівці лікувально-профілактичних закладів обласного центру – Юрій Олегович Лянной, Олександр Анатолійович Томенко, Володимир Олександрович Кукса, Лідія Михайлівна Мазанова, Людмила Никодимівна Приступа, Юрій Миколайович Корж, Володимир Іванович Котелевський, Оксана Олександрівна Погорельцева, Олена Миколаївна Шовкопляс.

Першим керівником кафедри був призначений кандидат педагогічних наук (нині – доктор педагогічних наук, професор, з листопада 2015 року – ректор СумДПУ імені А.С. Макаренка) Юрій Олегович Лянной, який очолював своє «дітище» до 1 вересня 2015 року, передавши керівництво кафедрою кандидату наук з фізичного виховання і спорту, доценту Олександру Миколайовичу Звіряці.

На цей час випускова кафедра здійснює підготовку фахівців за трьома освітньо-кваліфікаційними рівнями (бакалавр, спеціаліст і магістр). Ця підготовка базується на вивченні фундаментальних і спеціальних дисциплін, а також на оволодінні професійними навичками й уміннями в навчанні та під час проходження навчальної й виробничих фізреабілітаційних практик, стажування магістрів.

Кафедра здоров’я, фізичної терапії, реабілітації та ерготерапії забезпечує викладання понад 60 дисциплін, а також виробничу практику і стажування студентів. Головну увагу в підготовці студентів викладачі кафедри приділяють системному підходу в оволодінні фаховими знаннями і здатності застосовувати їх на практиці.

Висококваліфікований реабілітолог має розуміти головні завдання й проблеми обраної професії, закономірності психічного розвитку і здорового формування особистості, знати основні закономірності анатомо-фізіологічних, морфофункціональних, пси­хо­логічних норм, особливостей і відхилень у стані здоров’я людини, засоби і методики фізреабілітаційного впливу під час оздоровлення та відновлення пацієнтів, володіти фізреабілітаційними, ­оздоровчими, психологічними і методичними прийомами на рівні, необхідному для вирішення практичних завдань, що виникають під час професійної діяльності, а також навичками наукового підходу до організації фізреабілітаційного процесу з використанням комп’ютерної техніки, знань іноземних мов.

У лютому 2003 року за сприяння кафедри ЗЛФР на базі приватної клініки «Вертебролог» уперше в Україні створено Сумський обласний центр медичної та фізичної реабілітації. Цього самого року на кафедрі відкрито клінічну секцію ортопедії, травматології і неврології, яка розташована на базі новоствореного центру. Очолив її заслужений лікар України Віктор Васильович Купина. У 2006 році на базі кафедри було відкрито секцію логопедії, яку очолив кандидат педагогічних наук, доцент Анатолій Іванович Кравченко і яка з часом стала самостійною кафедрою НН ІФК.

Перший випуск 120 спеціалістів в галузі фізичної реабілітації відбувся в червні 2003 року. За 20 років диплом фізичного реабілітолога (фізичного терапевта та ерготерапевта) отримали більше 1400 випускників, з них 500 магістрів. На сьогодні серед випускників спеціальності «Фізична реабілітація» 14 кандидатів наук і два навчаються в аспірантурі або готуються до захисту.

19 червня 2003 року кафедрою ЗЛФР спільно з обласним управлінням охорони здоров’я вперше в Україні започатковано й проведено І Сумську обласну науково-практичну конференцію «Сучасні проблеми медичної та фізичної реабілітації». З 2005 року вона має статус всеукраїнської.

У лютому 2006 року студенти-магістранти кафедри ЗЛФР з ініціативи завідувача реабілітаційного відділення ДП «Олімпійський навчальний центр» у Кончі-Заспі під Києвом Сергія Капралова були запрошені для проходження практики до головної спортивної бази республіки. Перші практиканти Сергія Юрійовича – Артем Карпенко, Катерина Говтва, Яна Кравченко, Дарина Гукова, Роман Маслов, Віталій Хоміченко, Олена Бережна, згодом – Сергій Орлов, Галина Косаченко, Євгенія Дейнека, Людмила Полевик, Наталія Заїка.

Загалом практику у відділенні реабілітації Капралова пройшло близько 30 сумських студентів. Високу фахову майстерність майбутніх магістрів високо оцінили провідні гімнасти України, зокрема, олімпійський чемпіон Афін-2004 у вправах на брусах Валерій Гончаров, абсолютний чемпіон Європи серед юніорів Микола Куксенков, бронзовий призер молодіжного чемпіонату Європи Олександр Якубовський, чемпіонка світу у вправах на колоді Ірина Краснянська. У книзі відгуків відділення реабілітації олімпійського центру в Кончі-Заспі кілька десятків записів зі словами вдячності сумським студентам від членів національних збірних з легкої і важкої атлетики, боротьби дзюдо. Зрозуміло, що такі слова ніхто за вказівкою писати не буде, а, отже, кожна така подяка дорого коштує.

Кафедра здоров’я, фізичної терапії, реабілітації та ерготерапії плідно співпрацює з різними освітніми, лікувально-­профілактичними, соціально-реабілітаційними закладами й установами.

4 листопада 2015 року кафедрою ЗФТРЕ проведено заочну Всеукраїнську науково-практичну конференцію «Проблеми здоров’я людини та фізичної реабілітації», присвячену 15-річчю кафедри, видано збірник наукових праць.

У жовтні 2019 року кафедра, яка з 2018 року має назву кафедри здоров’я, фізичної терапії, реабілітації та ерготерапії, відсвяткувала 20-річний ювілей, підготувавши книгу про історію, здобутки та перспективи розвитку.

27 грудня 2017 року при кафедрі ЗФТРЕ відкрито лабораторію інноваційних корекційно-розвивальних, арт-технологій та ерготерапії (ІКРАТЕ). Завідувач – кандидат педагогічних наук,  доцент кафедри Віталіна Анатоліївна Литвиненко. Напрями діяльності навчально-наукової лабораторії ІКРАТЕ: розробка та презентація наукових та інноваційних творчих проєктів за напрямами діяльності; розробка змісту та проведення корекційно-розвивальних, арт-занять з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку; надання ерго­терапевтичних послуг; організація та проведення науково-практичних заходів: форумів, семінарів, круглих столів, тренінгів тощо; пошук та підтримка талановитих дослідників серед студентів; підготовка їх до участі у Всеукраїнських конкурсах наукових робіт; проведення експериментальних досліджень; розробка і застосування арт та ерго-розробок; забезпечення необхідної документації для їх трансферу у навчальний процес.